úterý 24. března 2009

Johas

Dnes měla ve škole, přesněji v oddělení pro děti do 5 let, premiéru Johanna. Zatím jsem tam s ní byla celou dobu já, ve čtvrtek by to už ale měla zkusit sama. Maminky pro nás ve skupině uvolnily místo, a tak tam může Jona chodit každé úterý, čtvrtek a pátek. Oddělení funguje jen dopoledne (od 9:00 do 11:30). Před nástupem jsem nejdříve vyplnila "stručný", asi 10ti stránkový formulář, ve kterém se mě vyptali na všechno možné i nemožné, např. na zkušenosti dítěte s podobným zařízením, na rodinné zázemí, na jazyk a gramotnost :-), na schopnosti fyzické i mentální, na hry, které by dítě rádo hrálo, ... na způsob 1. pomoci (jaké náplasti atd. můžou použít), jestli smí dítě v případě nutnosti namazat krémem na opalování (to teď fakt nehrozí), jestli souhlasím s fotografováním dítěte - to je kapitola sama pro sebe - jsou tu tak trochu posedlí ochranou osobnosti, takže každé fotografování musí rodič odsouhlasit a podepsat. Další část formuláře se týkala jídla a nápojů, do detailu se zajímali, co můžou dítěti podat ke svačině, popisu etnického a kulturního zázemí, hlavního náboženství v rodině, "idiolektu" dítěte, ... oprávnění či neoprávnění osob k vyzvedávání (to mě docela pobavilo, protože vyzvedávající osoba se musí nejen legitimovat, nýbrž znát i heslo!), no prostě hrůza, ale zvládla jsem to!

Na zhruba 12 dětí je tam 4-členný personál. Ráno děti sedí v kroužku a paní učitelka Fiona každé dítě zvlášť pozdraví, pak jedno dítě ostatní spočítá, přilepí cedulku s číslem na nástěnku, řeknou si, co je za den a jaké je počasí, přečtou pohádku a ukazují si obrázky. Následuje volná hra - k dispozici je všechno možné, od hudebních nástrojů, knížek, stavebnic, malování vodovkama, pískoviště (ano, v místnosti mají velkou plastovou nádobu s pískem) až po množství šatů na převlékání. Docela mě překvapilo (i rozesmálo), že se tu do princeznovského převlékali hlavně chlapečci (jeden měl na sobě celou dobu růžové šaty a na hlavě růžovou čelenku) a na procházku šli s kočárkem taky jen chlapci. Pravděpodobně je to tím, že dětem nevštěpují tradiční rozdělení rolí jako u nás! Převlek z nich ale něžná stvoření neudělal, někteří se chovali neurvale a rozpustile. Po svačině si děti zase čtou a povídají s paní učitelkou, ta je pak ohodnotí nálepkou (to je asi místní zvyk, Jula taky denně chodí polepená nálepkama "za vzorné obědvání"). Poté se děti seřadí a jde se na hřiště. Venku paní učitelka pouštěla bublinky z bublifuku a děti je chytaly. Po návratu do třídy už jen dětem rozdali jejich výtvory a šlo se domů. Myslím, že se to Johannce moc líbilo, stěžovala si jen, že se jí na nic neptali! Na čtvrtek se už moc těší.

Sonja

Dovolili mi fotografovat jen Johannu, ale občas se mi tam nedopatřením zatoulalo i cizí dítko, jako třeba chlapec v růžovém!










Žádné komentáře: